Met de camper door Australie

12 oktober 2014 - Fremantle, Australië

Omdat we sinds het laatste verslag op onze trip geen internet hadden volgt hier een verslag vanaf 6 oktober. We hebben in die dagen in de camper rondgetrokken. Tot aan geraldton langs de kust en daarna weer naar het zuiden door het ‘binnenland’ tot aan Rockingham, even te zuiden van Perth.

6 Oktober

Eerst hebben we de auto van Arie teruggebracht waarna Mark ons met de bagage heeft afgezet bij de camperverhuurder. Dit keer hadden we een camper van Britz. Een zogenaamde 2 berth. Die is niet zo groot en wat makkelijker te rijden.

Toen op weg; vanuit Perth ging dat goed tot we een beetje buiten de stad waren. Zonder TomTom is het wel weer wennen en in Australië geven ze wel aan wat er over 2 en 4 km komt, maar de plaatsen verder weg worden bijna niet aangegeven. Ook zijn de wegen kaarten niet te vergelijken met de Europese omdat de schaal veel groter is. Anders heb je voor heel Australië een ‘dikke van Dale´ nodig.

We zij dus verkeerd gereden en hier kwamen we bij de koffie achter; 30 km de verkeerde kant op. Geen punt, weer terug en dan maar een supermarkt zoeken. Dat viel ook niet mee. We vonden wel hier en daar een bord met ‘supermarkt’ maar helaas zonder pijlen waarheen. Uiteindelijk in de plaats Two Rocks wat gevonden en de inkopen gedaan. ’s Avonds kwamen we erachter wat we fout hadden gedaan. We hadden en fles shiraz wijn gekocht. Deze smaakte verdacht veel naar druivensap. Bij nadere bestudering bleek er op het etiket te staan dat dit alcoholvrije wijn is. In Australië mag er in de supermarkt geen wijn verkocht worden.Dat hadden we kunnen weten!

Vanaf Two Rocks zijn we naar Cervantes gereden wat ook aan de kust ligt. Dit ging langs lange rechte wegen door onafzienbare vlakten maar ook met vergezichten bij de iets hogere punten. En verkeersdrukte; 1 keer per 5 minuten een auto.

Op de camping aangekomen, hebben we nog even langs het strand gelopen en konden we de zon nog net in zee zien verdwijnen.

Het diner was een echt camping diner met pasta carbonara, salade en een lekkere, alcoholvrije wijn.!

7 Oktober

Na een lekkere douche en ontbijt zijn we onderweg gegaan.Aangezien we de vorige dag toch al ca. 350 km hadden gereden ook maar eens wezen tanken. Dit is toch wel wat goedkoper dan in Nederland (70% van de prijs).

Eerst zijn we ’s ochtends naar de Pinnacles geweest. Dit is een vreemd fenomeen; vlak bij zee ligt een soort woestijn waar allemaal zandstenen in staan. Dit komt door een speling van de natuur , Obelix zou dit allemaal voor menhirs versleten hebben. Via een onverharde weg kon je er door heen rijden wat best wel een beetje spannend is met een camper die geen 4 wheel drive heeft. Gelukkig ging het goed Afgezien van een stel Nederlanders, daar zijn we weer, waren er ook heel veel lastige vliegen. Tijdens het maken van de foto’s kropen ze al bijna in je neus.

Op de parkeerplaats koffie gedronken en daarna op weg richting Geraldton wat ruim 200 km verder naar het noorden ligt. We reden over de Indian Ocean High way wat niets meer is dan een goede tweebaans weg. Meer heb je ook niet nodig met deze verkeersdrukte. Af en toe kwamen we door een kleine kustplaats en we hebben even gezeten en gegeten bij Green Head. Wel lekker aan het strand zonder parkeer problemen.

’s Middags reden we door agrarisch gebied. met grote graanvelden en ook weilanden.In Geraldton zijn we toen naar de camping gereden. Deze was weer aan het strand en hebben we op de Australische manier gebarbecued.

8 Oktober

We waren vandaag al redelijk bijtijds op weg richting Mullewa. Tussen Geraldton en Mullewa kwamen we veel roadtrains tegen. Deze vrachtwagencombinaties mogen maar liefst 53,5 m lang zijn. Het duurt e,ven voordat ze op gang zijn maar als ze op gang zijn dan rijden ze zo’n 95 km/h. Bij een aantal aangeven punten van de ‘Wildflower trail´ zijn we gestopt, maar helaas, heel veel wilde bloemen hebben we niet gezien. In Mullewa hebben we geluncht en een wandeling gemaakt. Deze begon tegenover de lokale camping zodat we ook al een beetje een idee kregen hoe de campings in het binnenland er uit konden zien; klein, schoon, en aanmelden bij b.v. een tankstation. Helaas hadden we veel last van de vliegen en zat de camper inmiddels ook vol met vliegen. Dat werd dus meppen!.

Vanuit Mullewa gingen we richting Morawa. Deze weg is in Nederland vergelijkbaar met een veredelde B-weg en ca.100 km lang. We hebben 4 tegenliggers geteld.Langs de kant van de weg ware er wel wat bloemen te zien en ook termietenheuvels. Verder waren er veel enorme kilometers lange graanvelden.

Aangekomen in Morawa viel de camping daar toch een beetje tegen, en zijn we dus doorgereden naar Perenjori. Hier was het kantoor van de lokale camping gesloten en moeten we ons aanmelden bij het gemeente huis. De camping was dan ook zeer rustig maar had wel een gloednieuw toiletgebouw.

Qua het eten hebben we voortgeborduurd op de Ozzie BBQ.Bij de BBQplaats hebben we kennis gemaakt met een aardig stel uit Brisbane en nog een poos gezellig verder gekletst na het eten.

9 Oktober

Na het ontbijt zijn we eerst boodschappen gaan doen bij de lokale super. Omdat je hier toch wel een beetje in het binnenland zit verkopen ze hier ook hamers, kranen e.d. buiten het gewone assortiment om.

Daarna getankt bij een benzine pomp met 1 pomp voor de personenwagens.. Toen richting de eerste bezienswaardigheid op de bloemenroute; een watertank, bij de tweede was het een oude, tot landbouwmachine omgebouwde, tank. Zo weet men overal een ‘hoogtepunt’van te maken. Wel een echt hoogtepunt was een rots midden op het land. Na enig gehobbel met de camper op een onverharde weg besloten we het laatste stuk toch maar te lopen. Bovenop, misschien maar 50 meter hoog, inderdaad een 360 gr panorama waarbij je zeker 30 km ver kon kijken.

Toen we terugreden zagen we twee eng uitziende inheemse dieren, soort dikke hagedis en kwamen we toch wel wat bloemen tegen.

De lunch was in het leuke parkje van Dalwallinu waar ook een vestiging van de Rabobank zat. Deze is echter alleen voor agrarische doeleinden. Op advies van de lokale VVV zijn we van onze route afgeweken en hebben nog een ‘Nature Reserve”bezocht met de oorspronkelijke beplanting. En inderdaad, hier waren aardig wat bloemen te zien. We overnachtten op het lokale ‘Caravan park”van Wongan Hills.

Onderweg nog even gestopt bij een zoutmeer. We moeten er alleen nog achter komen waarom die hier liggen.

Na deze trip  we weten nu waarom de hoed met de hangende kurken uit is gevonden; vliegen, vliegen en nog eens vliegen.(“wat een “K”vliegen!”) was het eerste wat er in onvervalst Hollands hoorden, toen we van de week bij de eerste bezienswaardigheid aankwamen. Tja die Nederlanders zitten overal!

10 Oktober

We besloten om in verband met toch een wat tegenvallende hoeveelheid wildflowers en een juist overdadig aantal vliegen in een keer terug te rijden richting kust. Eerst kom je in dagen hooguit 10 tegenliggers tegen, nu kwamen we bij Perth echt in een file terecht! Uiteindelijk vonden we bij Rockingham een oude “jaren 50/60 camping”. Ook wel eens leuk. Het was er wel schoon gelukkig en deze camping was wel weer direct aan het strand in een baai. De eerste waarschuwing aan de rand van het strand luidde: ”Be aware of snakes!”.

Op het water zwom een pelikaan en in het water zagen we zomaar een rog voorbij zwemmen. Het water was nog geen halve meter diep daar. Nel heeft er een was gedaan. Je kon gratis gebruik maken van de wasmachine daar. Op elke camping hangen lange gemeenschappelijke waslijnen, waar je jouw was kunt ophangen. Ons wasgoed was nog niet helemaal droog toen het donker was, dus lieten we het maar hangen ’s nachts, want zoveel droogruimte heb je niet in een campertje. Tot onze verrassing was het ’s nachts kletsnat geworden. Wat bleek: ’s nachts werd er gesproeid! Ha ha! Gelukkig schijnt de zon veelvuldig en is de was toch nog droog geworden!

11 Oktober

Vandaag zouden we een dagje rustig aan doen, want we waren al in de buurt van Perth, waar we de volgende dag de camper weer moesten inleveren. Dus zijn we rustig opgestaan en hebben we nog even ons boek uitgelezen voor we vertrokken naar Fremantle. Hier is de passagiersterminal van de haven, waar de emigranten vroeger voor het eerst voet op Australische wal zetten. Zo ook Arie en Riet in 1965!

We hebben heerlijk op ons gemak door het stadje geslenterd, koffie gedronken en later op de Fremantje market een lunch gekocht.Roel had een salade met spiesjes krokodillenvlees, emoe-vlees en kangaroo-vlees. Nel had Aziatische currypuffs! We kochten ook een heerlijke bak fruitsalade. Bij de plaatselijke VVV was er gratis WiFI, dus konden we even mail checken en een kort Appje versturen en niet het minst belangrijk, een filmpje van Evi downloaden. Heerlijk om haar even te zien.

We vonden een mooie camping van Big 4, ook weer vlak bij het strand. En een pier. Al die “pieren”zijn wat gammel. Hier stond een bordje dat het gevaarlijk was om erop te gaan. Er waren echter allemaal Chinezen aan het vissen, die konden dat bordje misschien niet lezen.  Het bleek dat zij een “visactiviteit”hadden geboekt. Er liepen ook twee grote pelikanen op de pier om de door de Chinezen gevangen vis onmiddellijk te verorberen.

’s Avonds hebben we nog maar een keertje gebruik gemaakt van de BBQ op de camping. Heerlijke worstjes en lamsvlees, met gebakken ui en champignons en gekruide aardappeltjes en salade. MMMMMM.

1. Jantiene:
    12 oktober 2014
    hoi!! leuk om jullie zo te volgen. Geniet ervan!
  2. Han en Kees:
    12 oktober 2014
    Zo te lezen hebben jullie letterlijk én figuurlijk een echte vliegvakantie. Alle goeds voor de volgende etappe enne laat die vliegende lasposten maar achter.