Rotorua

27 oktober 2014 - Rotoroa, Nieuw-Zeeland

26 Oktober

Vandaag was het alweer de laatste dag van het familiebezoek. Omdat we minimaal 1 dag in Rotorua wilden besteden hadden we besloten om ’s middags alvast die kant op te gaan rijden. Zondagochtend zijn we met z’n allen naar de kerk in Hastings geweest waar veel (ex) Nederlanders heen gaan. Na de dienst hebben we uiteraard de traditionele koffie gedronken. Joanne had een picknick voorbereid die we in Frimley park in Hastings hebben genuttigd. Na het afscheid van de familie gingen we weer op pad richting het noorden via o.a. de Waipunga Falls. Op advies zijn we ook naar de Huka Falls geweest bij Lake Taupo, het grootste meer van Nieuw Zeeland. In Rotorua zijn we maar direct naar de ‘VVV” gegaan, die hier uitstekend georganiseerd is, om alvast te kijken wat we de volgende dag zouden kunnen doen. Uiteraard is 1 dag veel te weinig voor Rotorua en omgeving, maar ja, je moet keuzes maken. Uiteindelijk kwamen we weer uit bij een TOP 10 camping, lekker dicht bij de stad en “Eat street’. Daar hebben we ’s avonds lekker Indisch gegeten.

27 oktober.

Een dagje Rotorua

Om de dag zo goed mogelijk te benutten gingen we naar Te Puia; New Zealand Maori cultural centre and home of the world famous Pohutu geyser. Dit is de grootste geyser in de vallei en deze barst 1 a 2 keer per uur uit en kan hoogten van 30 meter bereiken. Het was even wennen aan de zwavellucht die er in het park hing, maar het was een fascinerend gezicht. (en gehoor, want de modderpoelen blubten er lustig op los.) We deden een tour met een Maori gids. Zij vertelde veel over de geschiedenis en gebruiken van de Maori’s. We bezochten het Pikirangi village, een gereconstrueerd Maori-dorpje, waar het houtsnijden en weven werd getoond. We aten een traditionele Maori-maaltijd, Hangi, die in een mandje in een kuil onder de grond, door natuurlijke stoom gegaard wordt. In het Nga Manu Ahurei-Kiwi House hebben we eindelijk een kiwi gezien! Als klap op de vuurpijl bezochten we een door Maori’s uitgevoerde show, compleet met een Maori-begroetingsceremonie en de Haka,een dans die door de ‘All Blacks’ (het nationale rugbyteam) aan het begin van elke rugbywedstrijd wordt uitgevoerd. (Een overvloed aan testosteron!)

’s Middags hebben we heerlijk geweekt in de natural hotwater spa op de camping. Het was buiten best fris en het regende zelfs een beetje, maar wat is dat lekker relaxen zeg!

Morgen gaan we op weg voor de laatste etappe naar Auckland.

1. Leny en Alex Deen:
    27 oktober 2014
    Wat een geweldige mooie indrukken nemen julie straks mee terug naar huis‼️ Heel veel plezier nog de laatste dagen daar aan de 'andere' kant van onze bol‼️ Groet uit Zaandam. Leny en Alex