Rondon Queenstown

20 oktober 2014 - Geraldine, Nieuw-Zeeland

17 Oktober

Deze dag was wat het weer betreft echt een dag van twee gezichten.’s Ochtends wakker worden in de stromende regen en ’s middags op de volgende camping in Wanaka weer in de zon zitten.

Doordat het bij Fox Glacier ‘s nachts zo hard regende had de camper toch ergens gelekt en was het bed flink nat geworden. Er werd die dag 160 mm regen verwacht, vergelijkbaar met 2 maanden regen in Nederland. Daarom had het ook geen zin om nog naar de gletsjer te gaan en zijn we maar richting Haast gaan rijden. Toen het heel even droog werd zijn we daar koffie gaan drinken. Het bleek dat het hele dorp bestond uit 3 huizen, 3 motels, 1 camping en een soort café-restaurant.

Onderweg bleken de kleine stroompjes van de dag ervoor kolkende massa’s te zijn geworden. Na een korte lunchstop bij het begin van de Haast Pass bleken we ineens belaagd te worden door zwermen muggen. Die zaten daardoor ook in de camper zodat we het volgende stuk met de ramen open hebben gereden om ze kwijt proberen te raken. Na het passeren van de Haast Pass, wat veel makkelijker gaat dan een pas in de Alpen of b.v. de Vogezen,  kwamen we in droog weer en de zon kwam ook weer te voorschijn. We werden bij Lake Wanaka en Lake Hawea constant getrakteerd op de mooiste vergezichten. De bergen hadden allerlei kleurschakeringen en het water was diep blauw; als op een ansichtkaart.

Toen we aangekomen waren in Wanaka hebben we een camping opgezocht, en weer was deze voorzien van alle gemakken en hadden we bij de droogmolens tijdens de was ophangen de mooiste uitzichten over het meer. Zo wil ik elke dag de was wel ophangen.!

18 oktober

Vandaag hoefden we niet ver te rijden, want we waren van plan om naar Queenstown te gaan, wat maar circa 70 km. van Wanaka af ligt. We besloten de Crown Range road te nemen, die bekend staat als de hoogste geasfalteerde weg van Nieuw Zeeland en ons mooie uitzichtpunten beloofde. Dat klopte inderdaad. Op een uitzichtpunt na Cardrona keek je zo over het Lake Wakatipu en Queenstown. We boften dat we nog net onder de bewolking door konden kijken.

We gingen eerst naar de lokale vestiging van de camperverhuur, want er waren een paar “issues”met de camper, niet ernstig, maar wel lastig. O.a. deed de verwarming het niet meer. Dat was met de temperaturen van vandaag ( 10 graden overdag tot 4 graden voor de komende nacht) best vervelend. Gelukkig was er na een half uurtje wachten een aardige techneut beschikbaar, die na een ander half uurtje alles naar tevredenheid had opgelost. Inmiddels kregen we heerlijke koffie en konden we daar even fijn gebruik maken van de gratis WiFi. We zagen zo een bericht uit huize Struiksma van een “lopende” Evi achter haar Nijntje-loopwagen. Wat een blijdschap!

Intussen was het gaan regenen en gingen we eerst maar boodschappen doen, en trakteerden we ons op een heerlijke lunch in een café. De mini-pizza’s waren zo groot en dik belegd dat we de rest meekregen en die vanavond in de kampkeuken hebben opgewarmd en gegeten, met uitzicht op het  meer.

Vanmiddag hebben we Queenstown rustig verkend en voor morgen een “safari-jeep tour geboekt. Het belooft morgen weer goed weer te worden!

19 oktober

Wat voorspeld was kwam gelukkig uit. Vandaag werden we gewekt door een prachtig schijnend zonnetje. Tot onze verrassing hadden we vanuit de camper uitzicht op de “snowcapped” Remarkebles. Dat was gisteravond niet te zien door de bewolking en de regen.

Vanmorgen zijn we eerst per gondel naar boven gegaan, om daarvandaan het uitzicht over Queenstown, het Lake Wakatipu en de Remarkables te bewonderen. Echt adembenemend mooi was dat. Vanaf die plek waren er ook allerlei activiteiten, zoals een stoeltjeslift naar the Luge, wat een soort rodelbaan is, bungy jumpen, skydiving en mountainbiking. Verder voeren in de haven jetboats, kon je helicoptervluchten maken etc. Buiten het overweldigende landschap was er genoeg te zien dus.

Voor de middag hadden we een “guided tour” met een “four wheel drive”geboekt. Deze tour ging o.a. naar vele plekjes waar opnames van de “Lord of the Rings” en de “Hobbit” films zijn gemaakt en kwam door Glenorch, een oud mijnwerkersstadje.. De gids vertelde veel over de trucs die tijdens het filmen zijn toegepast. Het was werkelijk een schitterende tour, die o.a. Langs het “one million dollar” view ging. Doordat vandaag de omstandigheden zo perfect waren: nog steeds sneeuw op de bergtoppen en prachtig helder weer, was het uitzicht vandaag wel 1 ½ million dollar waard. We kwamen ook langs het plaatsje “Paradise”, waar we natuurlijk foto’s bij het naambordje hebben genomen. Het plaatsje bestond geloof ik uit twee huizen en is feitelijk vernoemd naar de paradijsganzen, die daar verblijven. Wij hebben toch wel vaak het gevoel hier dat het paradijs hier niet ver vandaan is.

Morgen gaan we weer verder richting het noorden.

20 Oktober

Deze dag gingen we weer op weg naar het noorden en theoretisch gezien komen we dan ook weer dichter bij huis. Zoals voorspeld was het weer niet geweldig  De route ging van Queenstown via Cromwell, Twizel en Lake Takapo uiteindelijk naar Geraldine. Omdat het minder weer was zijn we alvast maar wat verder doorgereden dan aanvankelijk de bedoeling was. Mt Cook, de hoogste berg van Oceanië, was helaas in nevelen gehuld en dus niet te zien vanaf het uitkijkpunt bij Twizel. We hebben vandaag weer veel verschillende landschappen gezien: wijnvlakten, kale bruine bergpassen en groene, bijna Hollandse weiden met koeien. In één weiland hield de boer wel heel speciaal vee, namelijk een kudde herten. Dit gebeurt wel vaker al vinden sommigen van de locale bevolking dat onzinnig. Waarom herten voor het vlees houden als je ze zo in het bos kan jagen?

Het begint al bijna gewoon te worden om elke dag door zoveel mooie landschappen te rijden. We moeten elkaar regelmatig wel even in de arm knijpen om te beseffen dat we dit allemaal meemaken.

Morgen wordt er beter weer voorspeld en gaan we verder naar Kaikoura.

1. Frank en Marja:
    20 oktober 2014
    Wauw, prachtig allemaal! Wat een paradijs!
  2. Leny en Alex Deen:
    20 oktober 2014
    Wat mooi, lekker genieten, voor je het weet is het weer voorbij.
  3. Han en Kees:
    20 oktober 2014
    Daar word je alleen maar stil van! Geniet ze.